EL 12 DE OCTUBRE

EL DOCE DE OCTUBRE

A few days ago Spain celebrated its National Day, also known as Fiesta de la Hispanidad. The election of the 12th of October refers to the arrival of Christopher Columbus’s expedition to America in 1492, then an unknown continent, but this is not the only component of the National Day. As expressed in the Law 18/1987  «The chosen date (…) symbolizes the historical events in which Spain, close to complete a process of state building from its cultural and political diversity, and the integration of the kingdoms of Spain under the same monarchy, began a period of linguistic and cultural projection beyond the European boundaries «images

The end of the fifteenth century is therefore a crucial moment in the History of Spain, since the different Christian kingdoms in the Iberian peninsula began a process of unification and the global projection of Spanish language and culture started to take place.

The 12th of October is celebrated not only in Spain, since it is also shared with several countries in the Latin American community, albeit with different names. In Mexico and Colombia it is known as Día de la Raza, a name that refers to the mixture of different races, while in Uruguay this day is called Americas Day and in Chile Day of the Discovery of Two Worlds. Venezuela and Bolivia mark this day as a day of protest for indigenous cultures, calling it the Day of Indigenous Resistance and Decolonization Day respectively, while other countries opt for more compromising names such as Day of American Cultural Diversity (Argentina), Intercultural Day (Ecuador) or Indigenous Peoples and Intercultural Dialogue Day (Peru).

In the United States this day is known as Columbus Day. Although the US had previously commemorated the centenary of the discovery of America, from 1937 Columbus Day became a federal holiday. It is a day specially marked by the Italian-American communities as a way to commemorate the Italian contribution to these events, and it is held on the second Monday in October every year.

Hace pocos días se celebró la Fiesta Nacional de España, conocida también como Día de la Hispanidad. La elección del 12 de Octubre hace referencia a la llegada de la expedición de Cristóbal Colón a tierras americanas en 1492, entonces un continente desconocido, pero no es éste el único componente de la Fiesta Nacional. Tal y como viene expresado en la Ley 18/1987 de 7 de Octubre «La fecha elegida (…) simboliza la efemérides histórica en la que España, a punto de concluir un proceso de construcción del Estado a partir de nuestra pluralidad cultural y política, y la integración de los reinos de España en una misma monarquía, inicia un período de proyección lingüística y cultural más allá de los límites europeos».

El final del siglo XV es por tanto un proceso trascendental para el futuro de nuestro país, pues coincidieron el proceso de unificación de los reinos cristianos peninsulares con el de la proyección mundial de España y su cultura.

Este día no solo se celebra en España sino que es compartido con varios países de la comunidad iberoamericana, aunque con diferentes nombres. En Méjico y Colombia se conoce como Día de la Raza, denominación que hace referencia al mestizaje, mientras que en Uruguay se celebra el Día de las Américas y en Chile el Día del Descubrimiento de Dos Mundos. Venezuela y Bolivia marcan este día como fecha reivindicativa de las culturas indígenas, llamándolo Día de la Resistencia Indígena y Día de la Descolonización respectivamente, mientras que otros países optan  por nombres más conciliadores, como Día de la Diversidad Cultural Americana (Argentina), Día de la Interculturalidad (Ecuador) o Día de los Pueblos Originarios y del Diálogo Intercultural (Perú).

En Estados Unidos también se celebra el 12 de Octubre y se conoce como Día de Colón (Columbus Day). Aunque anteriormente se habían conmemorado los centenarios del descubrimiento de América, a partir de 1937 se convirtió en festividad federal. Es un día especialmente marcado por las comunidades italo-americanas, como forma de rememorar  la contribución italiana en estos acontecimientos, y se celebra el segundo lunes de octubre.